top of page

חוסכים כסף בגישור!


חוסכים כסף בגישור!



קשה להימנע מסכסוך עם אנשים אחרים, בנושאים הקשורים למחלוקת משפחתית, מוצרים או שירותים לא מספקים של עסק, סכסוכים על קו גבול עם שכנים ועוד. סכסוכים כאלה יכולים להיות יקרים לפתרון בערכאות משפטיות. עורכי דין גובים בדרך כלל מאות שקלים לשעה, ותביעה אזרחית יחידה עשויה להימשך שנים עד שהיא מסיימת את דרכה במערכת המשפט. זה נכון במיוחד אם הצד המאוכזב מגיש ערעור.

גישור הוא דרך טובה וזולה יותר לפתור את המחלוקת שלכם!


מהו גישור?

גישור הוא קו חשיבה, ודרך חיים, החותרים ליישוב סכסוכים תוך יצירת הסכמות הטובות לכל הצדדים. מגשר ניטרלי, המאומן ביישוב סכסוכים, יושב עם הצדדים למחלוקת, ועוזר להם לדבר על הדברים ובמיוחד, להקשיב אלה לאלה. המגשר אינו "לוקח צד" ואינו מקבל החלטה, בניגוד לשופט או בורר. במקום זאת, המגשר פועל למצוא את שורש הסכסוך, עוזר לצדדים להבין מהם הצרכים האמיתיים שלהם, ולשקול אפשרויות פוטנציאליות ויצירתיות ליישב את הסכסוך.

דיון משפטי, מדגיש את ההבדל בין הצדדים. גישור לעומת זאת פועל להפגיש בין הצדדים. לעתים קרובות, צדדים במחלוקת יכולים לצאת מגישור קרובים יותר מאי פעם. זה שימושי במיוחד במצבים בהם הצדדים ימשיכו להיות בקשר זה עם זה, כמו שותפים, משפחה, שכנים ועובדים בארגון.


מבנה שכר טרחה בגישור

עלויות הגישור שונות מעלויות ההתדיינות המשפטית. במסגרת התדיינות משפטית, שני הצדדים שוכרים בדרך כלל עורכי דין משלהם. מרבית עורכי הדין גובים לפי שעות, כלומר ככל שהסכסוך המשפטי לוקח זמן רב יותר, כך הצדדים משלמים שכר טרחה גבוה יותר.

בגישור, לא נדרש מהצדדים להעסיק עורכי דין (אך מותר לעשות כן). ואכן, לעתים קרובות יעיל יותר כשרק שלושה נמצאים סביב השולחן: אתם הצד השני והמגשר הנייטרלי. עורכי דין שאינם מהטיפוס השיתופי, היושבים לצדכם בגישור, עלולים לעכב הגעה להבנות (אחרי הכל, לעורכי הדין מעצם הגדרת תפקידם ומיומנותם, יש נטייה טבעית לקדם את זכויות הלקוח שלהם, לרוב על חשבון הצד השני).


כמה עולה גישור?

זה תלוי. ישנם שני סוגים עיקריים של שירותי גישור:

מגשרים מקצועיים בתשלום ושירותי גישור בחינם המוצעים באמצעות עמותות או מערכות בתי משפט. נדון בכל אחד מהם להלן.


גישור ללא מטרות רווח:

לעתים קרובות, תוכלו למצוא שירותי גישור ללא עלות (או לפחות בעלות נמוכה) באמצעות ארגונים קהילתיים ומקומיים. למשל שרותי גישור של מועצה מקומית כזו או אחרת, או גישור בקהילה של עיריות מסוימות. במקומות אלה, עשויה להיות מגבלת זמן על השירות, או שאתם עשויים להידרש לתשלום סמלי כלשהו.

מי שפנה לבית משפט לתביעות קטנות, עשוי לקבל הפניה (שמומלץ מאד להיענות לה), לגשת למרכז גישור המוכר על ידי בית המשפט, וגם מי שפנה לבית הדין לעבודה בת"א עשוי לקבל הצעה לגשת לגישור שמתבצע על ידי סדנת הגישור המצוינת של אוניברסיטת בר אילן.


גישור בתשלום:

לא כל הערים מציעות גישה לשירותים בחינם, למרבה הצער. ולפעמים, "חינם" עלה ביוקר. המחלוקת שלכם עשויה להיות מסובכת באופן כזה או אחר. לעיתים דרושה מומחיות בתחום, כמו גישור בענייני נדל"ן, גישור בענייני מיסוי, גישור בין שותפים, גישור בנוגע למשקים חקלאיים ועוד.

בארץ, יתכן שתדרשו לשלם כמה מאות ₪ מכל צד. ואולי תוכלו לבקש להתדיין על סכום זה. כדאי לנסות. למשל, מגשרים העובדים דרך בית משפט מחוזי (כמו במקרי גירושין) יגבו כ 450 ₪ / שעה מכל צד.

למרות שבסופו של דבר אתם משלמים כמה מאות ₪ לשעה, למשך זמן מפגשי הגישור הנדרשים, עלויות אלה קטנות משמעותית בהשוואה לעלויות תשלום עורכי דין במהלך קיום תהליך משפטי.

חשוב להדגיש, שלעומת הגישור, בו ההסכם נחתם רק בהסכמת שני הצדדים ובשליטתם המלאה, הרי דיון משפטי מסתיים עם פסק של שופט בו אין לכם כל נגיעה.


שכנוע הצד השני לשלם את חלקו

השתכנעתם ללכת לגישור ואתם מעלים את הרעיון לצד השני. יתכן שהצד השני מסכים לרעיון, אך מסרב לשלם.

במצב זה, הזכירו לצד השני בעדינות את ה- BATNA—(the best alternative to a negotiated agreement) - האלטרנטיבה הטובה ביותר להסכם משא ומתן. כלומר אם לא גישור... רוב הסיכויים שהמחלוקת משמעותית במידה כזו שהיא עשויה להגיע לבית המשפט. המשמעות היא שהצד השני יצטרך בסופו של דבר להוציא כסף רב בדרך זו או אחרת, לכן, עדיף לשכור מגשר כעת, מה שיעלה פחות במידה רבה.


הזכר לצד השני, כי גם אם העלות לשעה יכולה להיות דומה לשכר טרחת עו"ד, גישור עשוי לרוב להיות קצר משמעותית הן בכמות שעות הדיון, והן במשך הזמן של כל התהליך כולו, מה שמפחית משמעותית את העלויות לעומת מאבק ממושך בבית המשפט.


באין ברירה אחרת, מכתב מעורך הדין שלכם אל הצד השני עם ניסוח נכון של האלטרנטיבות, עשוי לעודד את הצד השני לשקול מחדש את עמדתו כלפי הליך הגישור.


כיום, גם אם נאלצתם להגיע לבית המשפט, יש נטייה ליותר ויותר שופטים, לייעץ לצדדים (ואף להורות להם במקרים מסוימים) לגשת לגישור.


 

פתרון מחלוקות צריך להיות בגישת Win Win. כאשר השקפות שונות על סיטואציה מביאות אנשים לקונפליקט, תהליכים כמו גישור עוסקים בתקשורת מכבדת, פיוס הוגן ואחראי, ושיקום יחסים.

קונפליקטים תמיד יהיו, השאלה היא אך אתם פותרים אותם (-:

אל תמתינו שהסכסוך יסתבך. גשו לגישור עכשיו.


בכל מקרה של סכסוך, בחרו בגישור כאפשרות ראשונה. בחרו מגשר מוסמך, בעל רקע מוכח.


פנו אלי לגישור; גישור עסקי, גישור משפחתי, גישור נדל"ן,

מני שטרן

מגשר, בעל תואר שני ביישוב סכסוכים ומו"מ

0507-528444


 

מני שטרן: גישור עסקי. גישור משפחתי. גישור כללי.

bottom of page