top of page

גישור עסקי מול בוררות וליטיגציה: מה צריך לדעת

כבעלי עסק, חשוב מאוד להכיר את האפשרות ליישוב סכסוכים בעזרת גישור כמו גם יתר האמצעים, ואת התהליכים אותם צריך לנקוט בהתאם לאופי המקרה. בין אם זה להגנתכם, למשל אם מוצע לכם ייעוץ או שירות גרועים, או אם אתם עשויים להיתבע על ידי צד ב'.



גישור עסקי מול בוררות וליטיגציה: מה צריך לדעת

לצורך הדיון כאן, נחקור את הדוגמה הבאה ונחיל אותה על הליך הגישור, הבוררות והליטיגציה (ההליך המשפטי):

שילמתם עבור שירות, אך הוא סופק בסטנדרט עבודה גרוע שאינו מקובל עליכם.

יישוב סכסוכים יכול להיות תהליך ארוך, אולם בכדי להגיע לתוצאה הנכונה, חשוב להתאים את אופן יישוב הסכסוך למקרה. בחוזים רבים, יש סעיף הקובע כי לפני הליכה לבוררות או התדיינות, יש לעבור תחילה את הליך הגישור. במאמר זה, נציין את שלושת האופנים של יישוב סכסוכים ונחיל זאת על התרחיש האמור.


גישור

גישור הוא דרך פורמאלית שאינה פומבית לפתרון מחלוקות בסיוע צד ג' שהוא ניטרלי לחלוטין. בחירת מגשר ניטרלי חשובה מאין כמותה לצורך מניעת הטייה.

המגשר אינו מחליט מי צודק או לא. הוא מאומן לעזור לצדדים לדון במחלוקת ביניהם ועוזר להם למצוא פתרון בכוחות עצמם. אם לא ניתן להגיע להסכם בגישור, יוכלו הצדדים לפנות לבוררות או להתדיינות משפטית.

בתחום העסקי, ניתן לרוב לפתור את הסכסוך במהלך הגישור, שכן חברות רבות ירצו לשמור על שמן הטוב, והליך הגישור הדיסקרטי, יעזור בכך.


גישור מוצלח

לגישור מוצלח יחשב גישור אשר נמצא בו פתרון יצירתי שבדרך כלל לא יכול להתרחש רק בהליך גישור. יתכן שצד א' קיבל החזר מספק (בין אם בכסף, או שירות משלים) והתנצלות כנה על השירות הלקוי מצד ב', ואילו צד ב' מרגיש שנתן החזר סביר, חידש את האמון, ופתח אפשרות להמשך שיתוף פעולה. בגישור מוצלח הצדדים עשויים במידה רבה לשתף פעולה בעתיד.


גישור לא מוצלח

כאשר צד א' וצד ב' אינם מסוגלים להגיע להסכם ועשויים להישאר עם תחושת תסכול רבה יותר מאשר בתחילת התהליך.

במצב זה, עדיין פתוחות הברירות האחרות.


בוררות

אם גישור לא צלח, בוררות היא לרוב השלב הבא. זהו הליך המופעל מחוץ לבית המשפט (ועשוי גם להיות מינוי של בית משפט) על מנת ליישב סכסוך. בדרך כלל, בוררות היא הליך מרצון אך במקרים מסוימים זו דרישת שופט.

הבורר (או בוררים) אשר לרוב מקובל על הצדדים מראש, הוא הפוסק. גם נושא הבוררות מוחלט מראש על ידי הצדדים. שלא כמו בגישור, בוררות והתדיינות משפטית הן צורות מחייבות ליישוב סכסוכים, כאשר מסופקות ראיות לבורר או לשופט כדי לקבל פסק דין.


מקובל שהליך הבוררות מועדף על ידי העוסקים בענפים של מומחיות, כגון בנייה. הסיבה לכך היא שהם מסוגלים לבחור בפאנל של בוררים הבקיאים בענף, המבינים את אתגריו. במקרים בהם הצדדים חושבים שהמקרה מורכב מדי לבוררות הם בוחרים להתדיין בבית משפט. בחירה זו עשויה להיעשות גם ממניעים רגשיים שאינם מן העניין.


בוררות מוצלחת

במידה ואתה צד א', הבוררים מקבלים החלטה שעובדת לטובתך. צד ב' ידאג לפצות את צד א' תוך הודאה בביצוע לא נכון. אין ודאות להמשך שיתוף פעולה בעתיד.


בוררות שלא הצליחה

הבוררים אינם יכולים להגיע למסקנה הוגנת ולכן המחלוקת נותרה בלתי פתורה. מובן שיחסים יתקעו וכל שיתוף פעולה יחסם.

יתכן גם שהבוררים פוסקים נגד צד א', והוא לא מרוצה מהדיון. לא ניתן לערער על ההחלטה שהתקבלה מבורר.


ליטיגציה

הליטיגציה שמורה לסכסוכים אשר הצדדים בהם לא רצו, או לא ידעו על ההליכים הקודמים שהזכרנו. בהליך זה, שופט (או חבר מושבעים, בחו"ל) מחליטים על התוצאה. באחריות התובע להוכיח את הטענות. כך, למשל, אם שילמתם על עבודות הבנייה שהושלמו במשרדכם, אך הדבר לא הושלם והסטנדרט גרוע במיוחד, עליכם להביא ראיות שתומכות בטענותיכם.

אף על פי שתביעות ליטיגציה ובוררות דומות במובנים רבים, חשוב לציין כי אם אינך מרוצה מתוצאת תיק בבית המשפט, אתה יכול לערער על ההחלטה, לעומת החלטת בורר שאינה ניתנת לערעור (ברוב המוחלט של המקרים).


התדיינות מוצלחת מבחינת צד א'

בית המשפט פוסק לטובת צד א' וצד ב' נדרש לפצות אותו על הפסדיו.


התדיינות לא מוצלחת מבחינת צד א'

בית המשפט פוסק לטובת הנאשם, שמשמעותו הפסד כלכלי ואולי גם הפסד בפאן האישי. במקרה זה, יש לצד א' זכות לערער על פסק הדין של השופטים. משמעות הדבר תהיה יותר זמן וכסף שיושקע במחלוקת.


מובן שפסק דין גורר לרוב משקעים רגשיים, וחוסם שיתופי פעולה עתידיים. הדבר רע במיוחד במקרה שהמתדיינים נהנו מיחסים טובים וארוכים לפני כן, כמו שותפים עסקיים, חברים ומשפחה.


המסקנה הברורה מאליה:

בגישור מגיעים להסכם שטוב לכל הצדדים


פנו אלי לגישור; גישור עסקי, גישור משפחתי, גישור נדל"ן,


מני שטרן

מגשר, תואר שני ביישוב סכסוכים ומו"מ

0507-528444


מני שטרן: גישור עסקי. גישור משפחתי. גישור כללי.

bottom of page